Lukisan Duniaku ♥♥

: : H I D U P p e r l u B E R B A K T I : : Jadikan Duniamu Sebagai Ladang Akhirat

Dunia Gadget : Pengenalan



Pengenalan : Gadget?

Gadget adalah istilah yang berasal dari bahasa Inggeris, yang bermaksud peranti elektronik kecil yang memiliki fungsi khusus. Gadget adalah lebih canggih dan terbaru berbanding peranti elektronik yang lain dan dari masa ke semasa gadget akan muncul dengan teknologi yang baru untuk memudahkan kehidupan manusia.

Contoh-contoh dari gadget :-
  • telefon pintar (smartphone) seperti iphone dan blackberry,
  • netbook (gabungan antara komputer riba seperti notebook dan internet).

Gadget untuk Akses Internet
 
Salah satu peranti terkenal dan paling menarik dari gadget adalah internet. Masyarakat dapat mengakses internet secara mudah dan mendapatkan maklumat dan pengetahuan secara meluas di internet untuk tugasan sekolah, kolej dan universiti. Selain itu, gadget yang menyediakan akses internet menyediakan perkhidmatan untuk mudah melayari laman sosial seperti facebook, twitter dan lain-lain. Hal ini dapat meluaskan lagi jaringan sosial dan merapatkan lagi persahabatan.

Namun begitu, bagi yang telah terbiasa dengan kemudahan yang canggih, sesetengah masyarakat tidak dapat hidup tanpa gadget! Mari kita lihat kesan negatifnya..


Kesan Negatif Gadget
  • Tidak dapat berkomunikasi secara berkesan di alam realiti kerana telah terbiasa berkomunikasi di alam maya.
  • Menjadikan masyarakat malas membuat kajian dan keluar berkomunikasi kerana mudah mendapatkan maklumat dan apa yang diperlukan secara mudah dan cepat di Internet (di bilik)
  • Kanak-kanak kurang semangat dan motivasi serta kekuatan dalaman kerana kurang berusaha dan bersusah payah mendapatkan sesuatu.
  • Mengurangkan waktu berharga untuk berinteraksi dan menjalankan aktiviti bersama keluarga kerana sering terperuk di dalam bilik.
Ya, tidak dinafikan gadget memudahkan kehidupan kita, namun.. kita perlu membataskan waktu penggunaannya sehingga tidak mengganggu aktiviti bersama keluarga dan sahabat. Selain itu, internet ini tiada tapisan..jd, kita perlu cerdik memilih laman-laman yang bermanfaat dan membuatkan kita cerdas! :)

0 comments:

Post a Comment